Prima tură cu bicicleta pe traseul de downhill din Piatra Neamț. Pentru că am schimbat arcul amortizorului spate (fox dhx rc 241mm + arc 400x3,25 cu 450x3.25), m-am axat pe reglaje și memorarea traseului, care a suferit modificări în bine de la ultima mea coborâre din 2016.
Profit de aceast moment, să explic câteva informații tehnice despre reglaje, pentru cei care nu au experiență în domeniu, iar pentru ceilalți scroll până la sfârșit pentru filmare.
Cel mai important dar și cel mai neglijat aspect, în ceea ce privește manevrabilitatea jucăriilor noastre pe două roți, reprezintă setarea amortizoarelor.
Bicicletele indiferent de model, dar și motocicletele în mare parte, trebuiesc reglate în funcție de greutatea persoanei care o folosește, abilitățile acestuia, dar și terenul unde urmează a fi folosită.
Acest lucru se realizează prin reglarea tăriei arcului și/sau a aerului din furcă, respectiv amortizor.
Pentru amortizoarele cu arc, dacă reglajul nu este suficient din setarea preload-ului, atunci este necesar înlocuirea arcului cu altul de tărie mai mică sau mare, arcurile sunt colorate în funcție de tărie sau inscripționate pe spiră.
Manualul utilizatorului, indiferent că discutam despre motocicletă sau bicicletă, găsim specificat de producător ce este recomandat, raportat la greutatea utilizatorului.(greutatea trebuie să fie cea a utilizatorului + echipamentul de protecție)
Aceste reglaje sunt necesare pentru a rula în siguranță, dar și o funcționare corectă a amortizoarelor.
După stabilirea și montarea arcurilor corespunzătoare, trebuie verificat sag-ul, abia apoi urmând reglarea rebound-ului. Deși uneori fabricantul recomandă o densitate si brand de ulei, câteodată nu este corespunzator cu preferintele fiecăruia (aici discutăm despre persoanele foarte experimentate).
În cazul meu este simplu, deoarece mă aflu în categoria de mijloc (nici prea-prea, nici foarte-foarte), iar constructorii de moto/biciclete echipează din start cu amortzioare pentru persoane cu greutate intre 65-80 kg.
Setarea sagului diferă în funcție de poziția de atac a bicicletei/motocicletei. Pentru o bicicleta de DH, verificarea sag-ului se face stând în picioare, pe când la o bicicleta de XC acesta se face stând pe șa. La motocicletele de motocross sag-ul (100-105mm) trebuie setat astfel încât, să se încadreze în 2 limite, cu motociclistul pe șa și căt se lasă motocicleta în amortizoare sub propria greutate(30mm).
OBS. Trebuie verificat ca rulmenți și lanțul să nu fie deteriorați atunci când ajustăm sag-ului la motocicletă.
Unele amortizoare au gradații pentru o setare mai ușoară a sagului (în procente), sau se folosește un oring.
Pentru persoanele care sunt interesate de fiecare gram, există arcuri confecționate din titan.
Informațiile de mai sus sunt un punct de pornire pentru începători, pentru informații exacte, verificați manualul, sau contactați dealer-ul sau un service autorizat.
Amortizor pe aer Fox Racing DH X2
Furcă bicicletă Fox racing
Legendă:
Sag- se referă la distanta de compresie a amortizoarelor doar când te afli în șa pe loc
Rebound- durata de timp în care amortizorul se extinde (de culoare roșie)
Preload- reglajul de comprimare a arcului/aerului pentru a obține o tarie a arcului corespunzătoare greutăți utilizatorului (de culoare albastra)
DH- downhill
XC- cross country
Deși vremea a fost superbă, gondola a fost o zi în inspecție și altă zi închisă.